BETINGELSER OG VILKÅR FOR SAFE LAGER AS

  1. Leieobjektet og leietaker
  • Gjennom denne avtalen får leietaker rett til å oppbevare gods i lagerrom spesifisert i leieavtale/tilbud/vilkårene og/eller på faktura/annen dokumentasjon.
  • Leie av lagerrom og selve oppbevaringen reguleres gjennom Husleieloven og skjer på vilkårene som fremgår av dette dokument, samt vist i tilbud/leieavtalen/vilkår. Alle avtaler er løpende frem til skriftlig oppsigelse finner sted.
  • Leietaker aksepterer disse betingelser og vilkår ved å signere leieavtalen, bekrefte bestilling per mail eller på en nettside. Leietaker aksepterer at følgende bestemmelser i husleieloven fravikes jf.§§ 1-2, med de nærmere angitte paragrafer: §§ 1-6, 2-12 til 2-15, 3-2, 3-4, 4-3, 5-1, 5-4 til 5-8, 8-4, 9-11, 10-2 og 10-4. For øvrig er det denne leieavtalen som gjelder i de tilfeller der den har andre bestemmelser enn hva som følger av husleielovens fravikelige regler.
  • Arealene som er målbare i hver enkelt utleieenhet kan variere fra det som står i kontrakten, da de bygger på tegningene fra leverandør av innredning. Ved inngåelse av denne avtalen aksepterer leietaker at avvik (større/mindre areal) kan forekomme, og at en ikke kan kreve leien justert.
  • Avtalen løper normalt fra oppstartsdato kl. 06:00, og dato er angitt på første faktura.. Avtalen vil alltid være en løpende avtale, og i det ligger det at avtalen alltid løper frem til den blir sagt opp.
  • Ved inngåelse av leieavtale skal leietaker oppgi fullt navn, bostedsadresse og postadresse (evt. forretningsadresse), telefonnummer, fødselsdato eller organisasjonsnummer.
  • Kunden aksepterer at utleier innhenter kredittopplysninger. Kunden kan bli avvist på bakgrunn av score og opplysninger som fremgår av kredittsjekk. Det er også tillatt å ta en ny kredittsjekk på et senere tidspunkt, om utleier mener det er nødvendig.
  • Vasking av boder og fellesarealer skjer normalt etter 12:00 siste dag i måneden. Faller ikke denne datoen på en arbeidsdag, må leietaker akseptere at utvask ikke finner sted før første normale arbeidsdag. Leier kan i slike tilfeller få disponere rommet før det blir klargjort, men ikke kreve avslag i leie grunnet manglende renhold, manglende hengelås eller for sen overtakelse. Ved forsinkelse dekkes kun innbetalt leie, og ikke andre kostnader leier måtte ha.
  • Engelskspråklige kunder forplikter seg til å oppsøke hjelp til å forstå norskspråklig avtale. I de tilfeller der vilkårene foreligger på engelsk, vil alltid den norske versjonen gå foran ved uklarheter.
  1. Forsikring
  • Gods som oppbevares i leieobjektet er ikke omfattet av noen forsikringer som er tegnet av utleier.
  • Leietaker som ikke har tegnet forsikring privat, kan gjøre det gjennom utleier. Forsikringen betales da i henhold til avtalen som er inngått.
  • Utleier er ikke part i et skadeoppgjør der leietaker er rammet, men selger forsikringene for forsikringsselskap som en ekstra tjeneste til leietakere.
  1. Anvendelse av leieobjektet
  • Leieobjektet må kun benyttes til oppbevaring av tørt gods. Det må ikke drives ervervsvirksomhet fra leieobjektet, og det må ikke oppbevares eksplosivt, brannfarlig eller på annen måte skadelig gods i leieobjektet. Maskiner skal tømmes for olje, bensin og andre væsker. Det må ikke oppbevares matvarer eller illeluktende gods i leieobjektet. Ingen dyr skal under noen omstendighet inn i lokalene. Brudd på dette punkt kan medføre oppsigelse med umiddelbar virkning, og vil medføre tap av innbetalt leie.
  • Oppbevaring av gods skjer utelukkende for leietakers regning og risiko. Utleier er ikke ansvarlig for eventuelle direkte eller indirekte tap som leietaker måtte ha som følge av beskadigelse av det oppbevarte gods ved brann, tyveri, skadedyr, vannskade, hærverk eller annet.
  • Leietaker skal holde orden og behandle leieobjektet forsvarlig. Leietaker er ikke berettiget til å foreta endringer av leieobjektet, eller sette inn installasjoner i leieobjektet. Det er ikke lov å skru noe fast i vegger eller gulv. Hyller som settes inn, skal ikke på noen måte festes i innredningen/bygningen.
  • Oppdager leietaker skade på husrommet, plikter leietaker straks å sende melding om det til utleieren innen 24 timer. Leietakeren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skaden.
  • Leietaker er erstatningsansvarlig for direkte og indirekte skader på leieobjektet/tyverier fra eiendommen eller utleiers øvrige eiendom, som kan henføres til leietaker selv eller andre som leietaker har gitt adgang til leieobjektet, jfr. pkt. 4.2.
  • Røyking eller annen bruk av åpen ild er strengt forbudt på hele området, inne som ute. Overtredelse av dette forbudet kan medføre bortvisning og øyeblikkelig opphør av leieforholdet, og vil medføre tap av innbetalt leie.
  • Det er i lokalene mange rom, og det utøves ingen garanti for at det ikke kommer noe fra en av nabobodene, selv om det ikke er innsyn. Dette gjelder flytende væsker som kan komme under innredningen, og det gjelder insekter som kan krype fra en bod til en annen.
  • Utleier er berettiget til å bortvise leietaker fra området dersom denne utøver støyende adferd, psykisk eller fysisk vold, eller dersom denne på annen måte forulemper personer i området. Tilsvarende gjelder også andre personer som leietaker har gitt adgang til leieobjektet jfr. pkt. 4.2. En slik bortvisning medfører umiddelbar oppsigelse av avtalen, og lagerrom kan etter 14 dager tømmes av utleier.
  • Leietaker som er representert av offentlig tildelt verge, NAV m.fl. har tilgang til lageret kun sammen med representant, så fremt ikke annet er skriftlig avtalt.
  • Leietaker har ingen fremleierett eller avhendelsesrett av leieobjektet, men mindre det er avtalt mellom partene.
  • Leietaker har ingen rett til å oppbevare tredjemanns gods i leieobjektet eller på annen måte la en tredjemann benytte leieobjektet, uten at utleier har gitt skriftlig samtykke. Manglende svar på en slik henvendelse er ikke å anse som samtykke.
  • Om leietaker gir andre adgang, vil leietakers egen adgang bli slettet umiddelbart. Ny adgang vil kun bli gitt i følge med tømming, og det vil da være representant for utleier til stede. Tid medgått til tømming, vil bli fakturert time for time.
  • Om leietaker selv (eller en leietaker har gitt adgang) begår noen som helst kriminelle handlinger i lokalet, vil det faktureres en minstesum på 10.000,- kroner til å dekke utgifter ifm. det arbeidet som da må legges ned. I tillegg vil det faktureres for de påløpe utgifter som følge av dette, uten noen øvre begrensning.
  • Leieobjektet kan ikke brukes til salg, og en kan ikke ta inn egne kunder for å levere dem varer fra lokalene.
  1. Adgang og tilsyn med leieobjektet
  • Leietaker har ved inngåelsen av nærværende avtale fått adgang til området og leieobjektet. Dersom leietaker mistenker at uvedkommende kan ha fått tilgang til nøkler / koder / annet, skal dette straks meddeles utleier skriftlig.
  • Dersom leietaker ønsker at flere personer skal ha adgang til området/boden, er leietaker fult ut ansvarlig for disse personers handlinger. Dette gjelder også når leietaker selv ikke er til stede.
  • Det er leietakers ansvar å låse leieobjektet med hengelås. Hengelås tildeles ved oppstart.
  • Utleier er berettiget til å skaffe seg tilgang til leieobjektet når forholdene krever det, herunder dersom det oppstår fare for skader eller lekkasje. Utleier skal så vidt det er mulig varsle leietaker om at tilgang til leieobjektet er påkrevd.
  • Om utleier har mistanke om at det i boden oppbevares noe som det ikke er tillatt å lagre, har utleier rett til å umiddelbart ta seg inn i leietakers lager.
  • Utleier skal gi leietaker skriftlig varsel dersom utleier trenger tilgang til leieobjektet i forbindelse med ettersyn, reparasjon, vedlikehold m.m. Dersom leietaker ikke etterkommer utleiers ønske om tilgang til leieobjektet i denne forbindelse, har utleier rett til å selv skaffe seg tilgang til leieobjektet for leietakers regning.
  • Om politi ønsker adgang til en leietakers bod, vil de alltid få det på stedet. Leietaker varsles i ettertid.
  • Ved utestående betaling og oppsigelse av avtalen, så har utleier rett til å ta seg inn i boden for å se om boden er forlatt og vurdere verdiene av innholdet 14 dager etter at varsel om utkastelse er sendt. Utleier er også berettiget tilgang ved tømming av bod etter endt leieforhold, jf.Husleieloven § 10-4 og avtalens pkt. 8.3.
  • Med referanse til avtalens pkt. 6 med underpunkter, så har utleier også retten til å tømme boden, flytte innholdet, selge innholdet eller kaste innholdet.
  1. Leiesum, betaling og regulering av leiesum
  • Leiesummens størrelse fremkommer av tilsendt tilbud, eller på nettsiden.
  • Endringer (eksempelvis bytte av bod) fremkommer på faktura. Leiesummen betales forskuddsvis iht. tilsendt faktura. Ved forsinket betaling påløper gebyrer og forsinkelsesrenter.
  • Leietakere kan bli bedt om å betale inn forskudd som garanti. Minste sum er 3000,- kroner og beløpet belastes på første faktura. Når leietaker har tømt lokalet utleier har funnet lokalet og alle innbetalinger i orden, tilbakebetales garantien til oppgitt konto.
  • Leiesummen oppjusteres automatisk og uten forvarsel i h.t. konsumprisindeksen den 1. januar hvert år. Reguleringen beregnes ut fra den siste gjeldende månedlige leiesum. Leiesummen kan videre, med minimum en måneds skriftlig varsel fra utleier, oppjusteres til det som antas å være gjengs leie for tilsvarende objekter. Leietakere kan ikke kreve leiesummen justert.
  • Betaling for leieobjektet foretas periodevis og er på forskudd. Hvor lang tid i forkant varierer, og skal kommer frem i tilbud, mail eller lignende. Personen som signerer kontrakten/ godkjenner tilbudet er ansvarlig for innbetalingene, og er juridisk knyttet til avtalen.
  • Periodene som leies har to alternativer:
  • Perioder på 4 uker per faktura. De løper fra leieforholdet starter, med 4 uker per periode.
  • Periode som kalendermåneder. Start på valgfri dato, og videre i hele kalendermåneder.
  • Reservasjoner kan gjøres gratis 14 dager frem i tid, fra bestillingsdato til oppstartsdato. Reservasjoner som ligger over 14 dager frem i tid, belastes med 50% av leiesum frem til oppstart. Reservasjoner som ligger 28 dager frem i tid belastes med 75% av leiesum frem til oppstart. Maksimal tid er 60 dager, så må en starte på leieperioden.
  • Om leietaker ikke betaler på tiden og det sendes inkassovarsel, så faller alle avtaler om rabatt bort. Videre fakturering vil skje helt uten rabatter, og det vil bli krevd fakturagebyr i den videre leieperioden uavhengig av måten det sendes faktura på (elektronisk/papir).
  • All kommunikasjon skjer i utgangspunktet elektronisk. Faktura, purring og inkassovarsel sendes kunden på oppgitt e-postadresse. Det som etter loven kreves sendt per post, vil bli sendt til den oppgitte adresse. Leietaker plikter å holde utleier oppdatert ved endring av postadresse.
  • Om leietaker ikke har oppdatert utleier med ny adresse, e-post eller telefon, så er alle forsendelser fra utleier like vel å betrakte som mottatt av leietaker.
  • Det er leietakers ansvar at faktura og annen kommunikasjon ikke stoppes av spam-filter eller annet som kan være til hinder for å motta faktura eller annen informasjon fra utleier.
  • Dersom leietaker ønsker oppstart og adgang på kort varsel kan betaling gjøres til Vipps + 2,0% påslag. Dette gjelder nye kunder, og eksisterende kunder som ikke har adgang grunnet utestående betaling.
  • Hendelser som medfører merarbeid for utleier og er grunnet forhold som er forårsaket av leietaker, eller direkte påvirket av leietaker, prises slik:
  • Hverdager 08:00 – 16:00: Tjenester leveres av tredjepart og faktureres med et påslag lik 10%
  • Utenfor normal arbeidstid: Tid til administrasjon belastes med 690,- per påbegynte time. Ved gjentatte oppringninger startes beregnet medgått tid ved første samtale, og avsluttes etter at siste samtale er avsluttet. Tjenester leveres av tredjepart og faktureres med et påslag lik 10%
  • Avsluttes leieforholdet midt i en fakturert leieperiode, har ikke kunden krav på å få noe av den innbetalte summen refundert (om den er innbetalt eller er utestående/ikke betalt).
  • Går det over 28 dager etter forfall på faktura, vil det faktureres for en periode på 12 måneder frem i tid. Dette for å dekke leie for den perioden som går til å behandle saken. Skulle leietaker gjøre opp for seg, og eventuelt flytte ut, frafalles kravet for den perioden lokalet ikke brukes etter samme regler som ved vanlig oppsigelse. Det er leietakers plikt å følge opp for å få tilbakebetalt det som er for mye innbetalt.
  • 28 dager etter forfall vil det også bli fakturert for utgifter vi får til tømming av bod og utgifter til behandling av saken hos Namsmannen. Det som måtte bli fakturert for mye, vil bli kreditert eller tilbakebetalt i etterkant.
  • Er det gitt rabatt grunnet bindingstid og avtalen blir sagt opp av leietaker før den avtalte tiden er passert, så vil all rabatt gitt i perioden frem til oppsigelsen bli etterfakturert. I avtaler med binding på minst 12 måneder, er det gitt ekstra rabatt. Ved brudd på en slik avtale før avtaletiden er utløpt, vil leietaker i tillegg måtte dekke 10% av gjenstående leie (fratrukket rabatt).
  • Leietaker som inngår avtale om automatisk trekk frafaller herved retten til forhåndsvarsel før hver belastning etter Finansavtaleloven § 26, femte ledd.
  • Alle saker kan gå for retten/bli sendt til Namsmannen, uavhengig av beløp. Sakene kjøres helt til de er avgjort, og eventuelle betalinger har funnet sted.
  • Skader på lokaler/innredning/utstyr betales iht. faktura + 690,- kroner til administrasjon (per time brukt på saken). Fakturaer fra tredjepart vil viderefaktureres med et påslag likt 10% i slike situasjoner.
  • Alle tilleggstjenester belastes med 10% påslag, med mindre annet er spesifisert i avtalen.
    Summer på faktura avrundes til nærmeste hele krone.
  1. Leietakers mislighold
  • Dersom betaling er forsinket med mer enn 2 dager, kan utleier hindre leietaker adgang til leieobjektet. Like fullt har utleier etter 14 dager rett til, etter forutgående skriftlig varsel, å si opp avtalen. Dersom leieavtalen sies opp av utleier, er leietaker forpliktet til å svare for leie frem til han/hun har fjernet alt det oppbevarte godset fra leieobjektet, ryddet og rengjort leieobjektet, samt avlevert leieobjektet i ulåst stand til utleier.
  • Ved utestående betaling ut over 14 dager, forbeholder utleier seg retten til å flytte leietakers gods til annen midlertidig lagerplass. Dette anses som en nødløsning. Midlertidig lagerplass velges etter kapasitet og kan ha vesentlig lavere standard. Leietakers eiendeler oppbevares i midlertidig lager i maksimalt tre (3) måneder etter at en eventuelt oppsigelse er sendt (ref. Husleieloven § 10-4).
  • Om et lager er avlåst grunnet manglende betaling, er leietaker pliktig å opplyse utleier når betaling har funnet sted. Fra leietaker informerer utleier, og utleier ser at penger er på konto, kan det gå opp til fem fulle virkedager før leietaker får tilgang til sitt lager.
  • Tvangsfravikelse ved endt leieperiode kan kreves. Ved utkastelse grunnet leietakers mislighold av denne avtalen, kan ikke leietaker gå til sak mot utleier, jfr. Tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2.
  • Om en må sende en sak til Tingretten, kan rettsgebyret (som siden kommer) forhåndsfaktureres samtidig med at saken sendes til Tingretten. Dette for å ha alle krav som skal inn i hovedstolen klar om saken siden må over til Namsmannen.
  • Om leietaker ikke tømmer sine leide arealer etter en oppsigelse fra en av partene, vil det etterlatte bli håndtert etter Husleieloven § 10-4.
  • Utleier forbeholder seg retten til å kaste etterlatt løsøre som vi antar ikke har en verdi, eller som vi har oppbevart ut over tre (3) måneder etter at oppsigelse er sendt (ref. Husleieloven § 10-4). Om leietaker mener noe har en høy verdi, må leietaker informere oss om det, slik at vi kan ta hensyn til denne verdien når den ligger over det en ved skjønn kan vurdere. Vi gjør ingen forsøk på å selge noe som har en antatt verdi under 5000,- kroner, da antatt kostnad med å selge ting ligger over dette. Selges noe til en verdi over 5000,- så vil beløpet over 5000,- føres som en innbetaling fra kunden slik at utestående beløp reduseres med; salgssum minus 5000,- kroner.
  • Alle kostnader i forbindelse med tømming av bod vil i sin helhet bli belastet kunden. Pris er 2.500,- per kvadratmeter som disponeres, og det inkluderer timer som går med til arbeider som må utføres (eks. gjennomgang av oppbevart gods, sikkerhetsvurderinger av innhold, verdivurdering (eks. sjekk hos bruktforhandlere, sjekk på nettsider, hos kunstforhandlere m.m), sortering i forhold til kildesortering, arbeidstid for å tømme lager, kostnader til fjerning av gods, møter med leietaker/Namsmannen/andre og så videre. Tid til salg av gjenstander er ikke med som en del av denne summen. Det som er etterlatt tømmes ved anledning, og det faktureres leie frem til dette tidspunkt.
  • Om leietaker tar seg til rette i en bod som ikke er nevnt i noen avtale, belastes leietaker en månedsleie for det arealet som står i avtalen i tillegg til det ekstra arealet som leietaker har benyttet seg av. Leietaker er i tillegg pliktet til å flytte godset til avtalt lager umiddelbart. Om det ikke er mulig for leietaker, kan utleier få dette utført og fakturere leietaker for utgiftene. Fristen er 24 timer fra utleier varsler leietaker, til arealene skal være frigjort.
  • Om leietaker flytter, og ikke oppgir ny postadresse til utleier, er det å anse som brudd på avtalen. Dette gjelder også ved bytte av mailadresse. Alle endringer skal formidles skriftlig til utleier.
  • Om leietaker på noe punkt bryter noen av vilkårene, kan utleier forhåndsfakturere for 12 måneder for å sikre inntekt også den tid som går til å løse saken, mens den er til vurdering hos Namsmann, Tingrett eller andre. Ved behov kan det også faktureres for en lenger periode, og det er ingen øvre grense. Så lenge det er grunn til å tro at det er gods i det leide arealet, kan det faktureres leie. Skulle det faktureres for en lenger periode en den kunden bruker, tilbakebetales det når saken er ferdig og lokalene er gjort tilgjengelige for utleier.
  • Selv om leietaker ikke har adgang, er leietaker pliktig å betale leie frem til partene er enige. Om leietaker betaler for mye i denne sammenheng, vil utleier betale tilbake det som leietaker måtte ha krav på når saken er avsluttet i sin helhet. Retten til å stenge adgang gjelder inntil 6 måneder fra dato for oppsigelse.
  • Tid som går med til å møte i Forliksrådet, hos Namsmannen, i Tingretten eller andre steder på grunn av misligholdt betaling/ andre årsaker vil bli fakturert per time medgått tid. Tiden regnes fra kontoret forlates og til en er tilbake på kontoret, med maks 12 timer per dag. Alle dokumenterte reiseutgifter vil også faktureres kunde i alle slike tilfeller.
  • Utleier står fritt til å bruke tredjepart til å få utført sine nødvendige tjenester ved mislighold av avtalen. Da viderefaktureres det med 10% påslag, eller det innleide selskap fakturerer direkte til leietaker.
  • Om leietaker tar seg inn i lokalet når utleier har slettet adgang, er det å betrakte som en kriminell handling og vil bli anmeldt. Det vil i tillegg påløpe et straffegebyr på 10.000,- kroner til leietaker.
  • Leietaker er fratatt retten til å holde tilbake leie, kreve motregning eller deponere omtvistet leie.
  • Om det er mislighold av innbetalinger, vil hele beløpet som er utestående kunne gå til ny kreditor.
  1. Oppsigelse
  • Leie løper frem til skriftlig oppsigelse finner sted. Innbetalte beløp refunderes ikke, heller ikke om det er innbetalt for en periode langt frem i tid.
  • Leietaker må si opp avtalen på eget skjema på utleier sine nettsider, eller per e-post. Dette må skje senest 28 dager før fakturert leieperiode utløper. Ved oppsigelse etter denne dato påløper ny månedsleie. Opplysningene kan sendes på mail, ved å kontakte utleier på post@safelager.no. Det skal da opplyses om fullt navn på leietaker, adressen til lageret, bodnummer og dato for utflytting, for at oppsigelsen skal være gyldig. Oppsigelse per telefon er ikke gyldig, heller ikke per sms eller på annen måte.
  • Utleier kan fritt si opp avtalen med to (2) måneders skriftlig varsel. Utflytting skal da skje innen dato oppgitt på oppsigelsen, eller innen 60 dager fra dato på brevet/ mailen.
  • Om et lager er tømt og hengelås er fjernet, anser utleier rommet som fraflyttet og avtalen som oppsagt av kunden fra denne dato jf. Husleieloven § 10-2 første ledd. Utleier forbeholder seg da retten til å slette adgang og leie ut lageret til nye kunder. Dette gjelder også om kunden har betalt for en lenger periode enn datoen da utleier ser at låsen mangler og lagerplassen er tom.
  • Dato der utleier oppdager at lås mangler og/eller at bod er tømt, blir oppsigelsesdatoen i de tilfeller der det mangler en skriftlig oppsigelse.
  • Er boden sagt opp i henhold til avtalen, men lås hindrer adkomst eller det er gods i lageret, løper leie videre til ny skriftlig oppsigelse finner sted, lås er fjernet og arealene er frigjort. Dette kan ikke påklages.
  • Om oppsigelse finner sted grunnet leietakers brudd på avtalen, eksempelvis manglende innbetaling, kan utleier si opp leietaker med 14 dagers varsel. Dette gjelder alle typer brudd på avtalen. Etter denne perioden vil det som er etterlatt vurderes som etterlatt løsøre etter Husleieloven § 10-4. Leietaker må derfor tømme sine arealer innen varslingsperioden på 14 dager.
  • Er ikke de leide arealer tømt innen frist, er alt gjenværende gods å anse som etterlatt løsøre etter Husleieloven § 10-4. Kostnader til fjerning av gods faktureres leietaker, basert på bodens samlede areal. Om leietaker ikke selv kan tømme sine arealer, må leietaker sørge for å arrangere tømming av arealene.
  • Dersom de leide arealer ikke er tømt innen frist, og forhindrer ny kunde å flytte inn på avtalt dato, vil eksisterende kunde måtte dekke ekstrakostnader dette medfører oss og ny kunde. Dette gjelder uansett årsak. For øvrig gjelder vilkår nevnt i punkt 6 og 7.
  • Avbestillinger av inngått avtale kan gjøres. Ved avbestilling senest 7 dager før oppstart, gjøres dette vederlagsfritt. Senere avbestillinger anses som avtalebrudd og belastes med en månedsleie, basert på leieavtalens areal, uten rabatter. Dette gjelder også avtaler inngått kort tid før oppstart. Beløpene beregnes da alltid uten rabatter, selv om det er gitt rabatter i tilbudet/avtalen. Etter avbestilling, disponeres boden i sin helhet av utleier.
  • Er det innbetalt leie, anses avtalen som startet og vilkårene i avtalen som oppfylt av begge parter. En kan da ikke lenger angre, selv om vilkårene for å angre ellers er fylt opp i punktet over. Innbetalt leie betales ikke tilbake, selv om kunden angrer etter innbetaling er funnet sted.
  • Om utleier har ytt tjenester i forbindelse med avtalen, kan utleier ta betalt for disse tjenestene når kunden angrer på leieavtalen. Dette gjelder bare i de tilfeller der det er ytt over 30 minutters arbeid, og/eller det er kjøpt inn noe knyttet til avtalen. Eksempelvis (men ikke begrenset til) innredninger som det tar tid å kjøpe/montere/demontere, som koster penger i innkjøp/tidsbruk, kan faktureres når kunden angrer etter å ha bekreftet tilbudet/avtalen.
  • Leier kan ikke benytte seg av Husleieloven § 9.7. annet og tredje ledd.
  • Leier kan ikke benytte seg av Husleieloven § 9.8. første og annet ledd.
  • I de tilfeller der leietaker har sagt opp, men siden angrer seg, er det utleier som avgjør om avtalen kan starte opp og hvilke vilkår som da skal gjelde. Når avtalen er starter opp igjen, løper den som enhver annen leieavtale. Det innebærer at den må sies opp på lik linje med alle andre avtaler, selv når ønsket er å forlenge for en kortere periode.
  • Dato der utleier oppdager at lås mangler blir oppsigelsesdatoen i de tilfeller der det mangler en skriftlig oppsigelse.
  1. Fraflytting og tømming av leieobjektet
  • Leietaker forplikter seg til å tømme leieobjektet på dato for fraflytting oppgitt oppsigelsen. Dersom dato for fraflytting er siste dag i en måned, vil frist være kl 12:00. Adgang slettes på det tidspunkt fraflytting er meldt. Utleier har da adgang til lokalet, som skal være ulåst. Dersom leieobjektet ikke er fraflyttet og/eller tilgjengelig innen det avtalte tidspunkt, skal leietaker svare leie for nye perioder frem til utleier kan overta leieobjektet. Om leietaker selv har sagt opp avtalen, må leietaker si opp avtalen igjen, da avtalen er å anse som gjenopptatt når flytting ikke er utført.
  • Ved leieavtalens opphør skal leieobjektet tilbakeleveres i samme stand som ved inngåelsen av leieavtalen. Dersom leieobjektet ved fraflytting ikke er i den stand som angitt i avtalen her, skal utleier være berettiget til å utføre de nødvendige utbedringer for leietakers regning. Leietaker skal i disse tilfeller også betale leie i det tidsrom hvor utbedring pågår, på samme vilkår som vanlig leie betales.
  • Finnes det i lageret etterlatt løsøre etter avtalt dato for utflytting, vil utleieren for leietakers regning ta hånd om dette på en hensiktsmessig måte jf. Husleieloven § 10-4. Pris for å gjøre dette er 2500,- per kvadratmeter leid areal. Utleier avgjør om dette skal kastes, selges etter gis bort til andre. Ved salg tilfaller alle inntekter utleier. 14 dager etter tidsfrist for fjerning av gods, kan utleier selv disponere over det som er etterlatt.
  1. Øvrige bestemmelser
  • Det er forbudt å fjerne transportvogner eller annet utstyr fra området, selv for kortere perioder.
  • Utleier forutsetter at leietaker er eier av det oppbevarte gods, samt at de personer som har adgang til leieobjektet har leietakers tillatelse. Leietaker eller personer som leietaker har gitt tilgang til leieobjektet, skal alltid kunne fremvise gyldig legitimasjon eller på annen måte kunne dokumentere at de har adgang til leieobjektet.
  • Leietaker er forpliktet til å dekke omkostninger som følge av uriktig kodeangivelse eller annen falsk alarm på området. Leietaker er også ansvarlig for direkte og indirekte skader han påfører eiendommen eller annet utstyr som befinner seg på området og som tilhører utleier eller tredjemann.
  • Parkeringsplasser skal ikke benyttes over natten. Maks 12 timers parkering.
  • Priser på ekstratjenester gis på forespørsel. Ekstratjenester kan leveres av tredjepart, og vi er i slike tilfelle ikke part.
  • Disse vilkår omfatter også tjenester ytt av SafeLager.
  • Alle tjenester og ytelser kan faktureres fra tredjepart/annet selskap.
  • Om en kunde er direkte eller indirekte årsak til at vi må anmelde et forhold faktureres det 10.000,- kroner for dette. Arbeid ut over tre timer som følge av dette, faktureres i tillegg time for time.
  • Dersom leieobjektet ødelegges ved brann eller annen ulykke (force majore), kan utleier erklære seg fri for alle rettigheter og plikter under leieavtalen. Utleier har ikke plikt til å stille til rådighet for leietaker andre lokaler, verken før, under eller etter ombygging/gjenoppføring av leieobjektet. Utleier kan heller ikke på annen måte stilles til ansvar, og har heller ingen plikter i slike tilfeller.
  • Avbrudd som ikke er vesentlige, i forsynings av vann, strøm, aircondition, stengt adkomst etc., plikter leietaker å tåle uten erstatning eller avslag i leien.
  • Tvister som oppstår skal avgjøres av de alminnelige domstoler ved Selskapets verneting.
  • Selskapet kan endre avtalevilkårene med to måneders varsel. Kunden er forpliktet til å sette seg inn i slike endringer.
  • Leieavtalen kan overdras fra ett selskap til et annet. Vilkåret er at prisene og alle andre vilkår forblir de samme som i den inngåtte avtalen. Selskapene har ingen opplysningsplikt til leietaker, all den tid vilkårene ellers er like.
  • Kampanjetilbud kan ikke kombineres med andre faste rabatter (eks. lang bindingstid) og/eller fast fordelsrabatt, med mindre det er er avtalt skriftlig. Vilkåret for å få kampanjepris er at en ikke har vært kunde siste 28 dager før kampanjen startet eller fordelen ble benyttet sist. Alle andre rabatter skal avtales skriftlig.